tentang perasaan







                   muhasabah diri. allah maha agung .. asyik menangis jer. jgn sampai keluar airmata darah  
               sudah..sayanglah org yg sayangkan kita..i.allah... kita tak kana jadi mcm ni.. allahhu akhabar ..
                               lemah sungguh aku erana tak mampu menunaikan apa yg aku ungkapkan...




kenapa kita sayangkan someone tuh ?
look.. allah telah anugerahkan kita satu persaan ..iaitu ingin mencintai dan dicintai .. kenapa kita sayangkan dia? sebab persaan itu hadir dengan sendiri.. kadang-kadang kita sendiri tak minta kan persaan itu hadir.. bila kita menyayangi dan si dia menyalahkan kita ..pasti ayat yang akan terkeluar dari mulut kita adalh.. "aku tak pernah minta untuk sayang kau".  yup.. bukan korang jer.. aku pun sama.. bila kita dah sayang orang... kita dah tak boleh buat apa.. kita dah tak boleh nak patah balik.. sebab ni bukan satu coretan dia atas pasir yang boleh diukir kemudian padam apabila disimbahi dengan air laut... perasaan yang hadir juga bukan umpama kita mencoretkan persaan itu diatas sehelai kertas kemudian kita padamkan jer.. bukan !!!



perasaan ni pun kalau nak dibahaskan terlalu panjang la... kita sebagai manusia memang tak lari dari menyebut soal hati dan persaan .. memang tak lari.. dan TAK boleh lari.. sebab apa? sebab memang cinta diperlukan dalam hidup.. tapi benarkah gaya kita mencorakkan cinta itu.. termasuk saya.. saya juga tidak panda dan tidak mampu mencorakkan cinta itu.. kerana saya masih lagi insan yang lemah.. saya begitu rapuh utnuk berdiri dia atas titi yang diberi seribu ujian.. saya masih takut utnuk mengahadapi seribu kemungkinana tentang kekecewaan cinta...

allah anugerahkan kita dengan satu persaan cinta gar kita saling mengasihi sesama saudara kita.. agar tiada permusuhan yang berlaku dalam hidup kita...  kita diajak mengasihi sahabat kita sendiri.. insayallah.. hidup kita akan bahgia kan.. bila kita sayang  dia.. dia sayang kita... i.allah..ukhuwah akan dikekalkan..saya juga insan yang lemah.. kadang-kala saya alpa.. tapi sahabat-II semua boleh ingatkan saya.. bila sebut soal sayang..ianya tidah ditujukan sahaja pada pasangan kekasih.. malah pada sahabat..pada kedua orang tua yang banyak berjasa pada kita.. pada adik beradik.. pada audara seagana,..pada kawan-II yg bukan seagama juga.. dan tak lupa pada mush pon kita boleh sayang..aw! ada ke orang sayang musuh ? dah nama pun mush kan ? mana ada orang sayang.. eh !! siapa kata kita tak boleh sayang mush.. saya pernah sayang musuh saya juga akhirnya.. itu lah orang kata.. jgn benci..lama-II sayang...

oke... apabila kita sayang orang tuh.. kita mst nak kan perhatian dari dia.. bila dengan ibubapa.. kita nak kan ibubapa tunaukan hasrat kita.. kita nak ibubapa sayang kita jer.. bila ibubapa lebihkan adik berdik lain..mula lah memberontak..mula la kata tak adil.. yang paling best ... ada yg kata ibubapa tak sayang kita sebab kita ni anak angkat... haha .. saya lah tuh..dulu kecik-II saya suka cakap macam tu bila kene marah.. bila kita sayang ahli keluarga kita..kita mst nak dia jadi yang terbaik kan ?.. haha ,.. mmg terbukti..contoh,, si abang.. walaupun dia jahat..atau nakal..selalu keluar malam..tukar pasangan atau pape jer lah kan.. namun apabila si adik buat hal..dia akn marah . dia mesti tak mahu adik-II nya membuat perkara yang tidak baik.. baginya..cukup la dia seorang jer yang yang mempunyai sikap tidak elok...mmg terbukti kerana saya juga berdemikian..

then, kawan.. bila kawan dalam kesedihan.. siapa yang kan membantu? kita la kan ? kenapa kita nak antu dia ? sebab kita syg kan dia kan ? walaupun seribu kali dia lukakan hati kita namun dia tetap yang pertama kan.. dia tetap kita bantu..sebb kita sayang dia.. kalau kita tak sayang dia.. msti kita buat bodo.. sebahagia dari kita mst akan salahkan kawan dia bila kwan dia marah ketika dia tersilap... tapi kita tak sedar.. sebnarnya kawan kita nasihat untuk kebaikan..haha .. biasa la tuh.. kawan yg baik selalu dibenci..tapi kawan yang mengampu tuh la kita sayang giler-Ii kan.. hahah ..LUMRAH la tuh.. wei korang.. sayang orang yang sayang korang tau...

oke lah .. saya dah tak ada idea ni..maklum la menulis petang-II ni ta best..petang-II ni sedap minum kopi cicah biskut jer.. haha .. sedapnya !!! lapar pulak.. ingat wei korang..lepas ni hargai orang yang sayang kita ..sebab itu lebih menjamin kebahgiaan ..sebab orang yang kita syg belum tentu sayangkan kita .. terkena aku sendiri !! . haha .. lepas ni .. saya pon ...ermm.. ntah la.. saya pon tak mmpu nak lupakn dia..so, bettte korang la buat semua ni. agar korang bahagia.. saya tak kisah .. heee...


#majulahsukanuntuknegara#

No comments: