satu perasaan

menaip bait-bait cinta seorang diri tanpa ada gangguan.
yang menemani diri ini hanya la angin yang telah dihadiahkan buatku  agar kurang rasa panasku ini.
dengarnya tadi bulan ramddhan maksudnya panas terik :) . itu satu ilmu yang telah diterima oleh
sang akal dan otakku :)



jari montelku terus memegang sebatang pensil sambil cuba mengarang kata-kata.
ah, aku mendengus perlahan. sakit hati, panas hati hendak merangka ayat yang tiada kaitan denganku.
diri ini sering diperlukan sahabat tatkala mereka berduka dan bahagia.
aku perlu mengarang kata-kata untuk menggambarkan perasaan mereka,
apa balasan untukku ? ah, takada pun sbb aku buat ikhlas. cuma kadang-kadang..
terselit dimindaku, adakah aku hanya diperlukan untuk perkara itu.

aku membiarkan sepasang mata milikku menjamah pendangan dihadpanku,
ah, tak ada apa-apa pun, cuma ada tanah, amapaian, baju-baju dan juga tumbuhan.
ya allah, cantik hijau tumbuhan itu :) .


seketika aku mengelamun,  pensil ungu yang terselit antara si jari manis dan jari telunjuk jatuh,
ah, aku mengelamun lagi, kenapa dengan hati ni ? kenapa dengan diri ini ?
kenapa dengan fikiranku ? kenapa jadi  macam nie ? sejak kebelakangan ini, ak  sering mengelamun.
bukan aku tidak biasa mengelamun, tapi kali ini, hati aku bercelaru.
apa dah jadi dengan aku, aku menyandarkan tubuhku di kerusi yang langsung tiada empuknya,
huh, memang langsung tiada empoknya . sakit badanku ini.

aku mengangkat semula pensil yang baru aku beli pada bulan jun :).
tanganku pantas sahaja menulis perkataan siput sedut. ah, kenapa dengan aku,
aku rindu dia lagi.kemudian , aku memadam semula nama itu, lalu aku cuba memberi fokus pda perkara yang ingin aku lakukan .

ting,ting,

ade beberapa bunyi chat dari facebook yang masuk , aku mengalihkan pandangan pada laptopku.
ah , dari entah siapa yang aku tidak kenali. aku menekan button X .
aku taksuka layan org yang aku tak kenali.
tiba-tiba otakku bagai terpanggil-panggil untuk melihat sesorang . ah,
aku menekan keyboard . Da Nerve . ah . dia online ,
tiba-tiba aku terasa teruja sangat , tanganku ni terasa begitu ringan dan rajin untuk menegur insan itu,

aku menaip 'salam' . dan tangan kananku pantas sahaja mahu menekan enter .
tiba-tiba semuanya jadi kaku dan keras. ah, kenapa ? kenapa aku takut.
lantas aku bangun dan menghadap ke cermin, aku meneliti tubuhku dan wajahku.
ah, aku taklayak. aku gemuk, mana layak dengan insan yang kurus macam dia .
aku takcantik,mana layak dengan dia yang kacak . ah, khayalan .
aku lihat lagi wajahku dicermin, aku tilik-dan terus tilik,
aku baru perasan, ah, dia seorang yang sangat bijak, dia hebat , takmungkin dia nak pada aku.
kenapa aku ni ? kenapa aku takpernah sedar diri.


tiba-tiba aku berasa sangat marah dan sedih . aku sakit hati.
aku mempersoalkan kenapa aku harus diciptakan kalau aku takboleh dapat apa aku dapat.
aku rasa marah , lalu aku mencubit2 muka ku, aku jadi benci dengan diri ini sendiri.
ya ALLAh, besar dosaku , tapi aku lemah.
aku mempertikaikan kenapa org lain mudah saje mendapat apa yang mereka mahu .
kenapa tidak aku ? kenapa aku yang jadi gila mcm nie,
kenapa aku ditakdirkan macam nie, saat itu juga, airmata aku jatuh ,
aku sakit sangat , aku rasa perih sangat saat itu,


airmata jatuh lagi dan terus jatuh . aku taklarat. aku sedih . lantas aku duduk di birai katil.
aku lihat orang lain tak ada disisi ku, rakan kamarku mungkin ada kelas.
akumenghadap semula skrin laptopku. allah,maafkan aku , kenapa aku mempertikaikan takdirmu
aku rasa sedih lagi dari malam td.

kemudian aku teringat akan tadi, kenapa dia seolah-olah memandang aku dengan penuh kebenciaan.
aku taknak dia benci aku , aku taknak la.
aku menghadap lagi profil milik si dia . ah . aku kalah lg.
aku harus edar diri, aku harus terima kenyataan bahawa dia tak suka aku .

ya, siput dan N bukan ditakdirkan untuku .
tapi mampukah aku ??

No comments: