Trip and Tips to Singapore [1]

First of all, aku tahu memang major manusia dalam ni dah pernah terbang ke Singapore. Aku mungkin yang terlambat but Iam still not the last person, right? Mesti ada lagi yang tak pernah pergi and going to be.

Tipsnya mudah bangat, kalau aku tak bagi pun korang dah tahu tapi saje nak share.

1- Passport
The most important thing yang kita perlu ada before nak ke luar negara. Make sure check korang punya expired day passport tu. Ada kes kenalan aku, dia dah bayar segala bagai. Hari nak berlepas baru perasan lagi seminggu expired pasport dia. So, make sure  atleast 2 month before ya.

2- Booking ticket
There are many ways to go there. Guna aeroplane or car. But Iam not sure samada boleh guna laluan air ataupun tak. So kitorang guna plane la. Masa aku pergi tu harga pergi balik around RM150.

Pergi guna AirAsia : RM50
Balik guna FireFlyz: RM100

Kitorang check dekat http://www.skyscanner.com.my/ ni. Kat sini paling mudah dan senang. Korang boleh cek harga paling murah dalam semua syarikat penerbangan. So korang boleh cari tiket flight paling murah kalau guna bendani.

3- Tukar duit
Serius ni, memang duit ringgit malaysia jatuh gila. Masa kitorang tukar, memang dua kali ganda bukan sikit-sikit taw. Member aku tukar RM1100 convert ke Dolar Singapore dapat around 400 je. Gila ketapang ah. Nak shooping apa weh? ahaha.

4- Barang secukupnya. Kitorang gi dalam 4 hari baju pun 4 helai je. Satu hari sehelai je. Malas nak tukar lagipun memang seharian keluar tak balik-balik.

5- Set alarm tarik dan masa. Jangan terlajak tarikh nanti merana.

So, tepat 22 January selepas kitorang menunggu dengan seksa habis paper exam lagi. Kitorang bertiga je pergi berkumpul dekat KLIA2. Masa tu aku dengan Husna dah sampai dulu sebab kitorang dari Melaka, While Nisa ada kat N9 so dia datang lambat sikit.

Masa tunggu nak pukul 12 aku dengan husna lepak ah dekat KFC.

Flight kitorang dalam jam 12.45 tghari macam tu. K.

So lepas nisa sampai weolls terus masuk ke dalam.


Okay, ni passport kami bertiga. Oh ya, sekarang dah tak ada pasport untuk 2 tahun RM100. Sekarang passport RM200 for 5  tahun. Untung bagi yang memang kaki travel every year. Tapi amat rugi yang travel sekadar mampu je. Mahal kot/

 Okay masa ni dekat Balai Perlepasan dah nak masuk.  Aku dengan Husna dan Nisa.


Over terlebih eksited macam ni la jadinya. Kitorang memang macam rusa masuk kandang sikit.  sepanjang berjalan ke bilik tu asik duk selfie jerk.

So, next story for next post ya. Tq

Part 2
Part 3
Part 4
Part 5

No comments: