Syarat Brigade Al-Qassam



Siapakah yang layak menyertai Brigade Al-Qassam? Ya  Allah, sumpah tabikk gila dengan mereka. Hebat dan kuat perjuangan mereka melindungi tanah air dan agama islam.


Selain dari seorang Muslim yang baik, berakhlak, mampu menjaga kerahsiaan dan kewaspadaan ( sir & hazar ) dan berdisiplin tinggi, pimpinan Hamas meletakkan beberapa criteria khusus untuk seseorang itu layak direkrut sebagai anggota Al-Qassam. Antaranya adalah seperti berikut :

1) Mendapatkan keizinan dari ibu bapa – ini tidak rumit kerana rata-rata ibu bapa di Palestin inginkan anak mereka syahid.

2) Mendapatkan keizinan dari ketua masji
d di tempat tinggalnya yang mengesahkan bahawa : selama 3 bulan berturut-turut pemuda ini tidak meninggalkan solat Subuh berjama’ah di masjid.
\
3) Anggota Hamas dan Al-Qassam bukan sahaja tidak bermaksiat, menghisap rokok pun tidak.

4) Setiap anggota wajib mempelajari Tafsir Al-Qur’an.

5) Setiap anggota wajib membaca Al-Qur’an sehari satu juz’.

6) Setiap anggota wajib menghafaz 40 Hadith Arba’in ( Imam Nawawi ).

7) Melazimi puasa sunat dan bertahajud.

8) Kecerdasan yang tinggi – buktinya anggota mereka yang banyak melakukan akis bom syahid semuanya golongan hafaz Al-Qur’an, ilmuwan dan intelektual Palestin.

9) Melazimi hadir di majlis-majlis pengajian dan halaqah ilmu.

10) Melazimi zikir harian.

11) Melazimi olahraga atau beriadhah.

12) Anggota Al-Qassam adalah mereka yang sudah siap untuk syahid bila-bila dan dimana sahaja tempat yang akan ditugaskan.

SubhannaAllah..

Beberapa hari video yang dibuat oleh Hijjaz tentang lagu perjuangan tentera palestin telah menjadi viral dimedia bahagian Gaza. Jum layan.. memang la naik mulu roma. Best.. I bagi 10 bintang.



Baiklah.. sekarang kita layan yang asli dari tentera tanah palestine. memang naik bulu roma. Hebat semangat betul dorang. Rasa macam nak join je, tapi kita tahu tahap kemampuan kita. Kita tak sehebat mereka disana. tabah. Kalau kita boleh main senyum2, dorang mungkin langsung tak ada waktu untuk tersenyum.

Allahurabbi.. :'(


1 comment:

Cik nadya said...

Subhanallah. hebatnya mereka. Ya ALLAH :')