Kisah hari raya *ngantuk

Bismillah..


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN

Hari ni dah masuk raya ke-empat. Biasa kalau aku raya sampai ke 3 zulkaedah. Lepas syawal pun masih raya lagi. Haks. Semangat punya raya.


Macam biasa, raya pertama lepas solat raya kami akan gerak balik ke Pahang untuk beraya dekat rumah tok belah umi pula. Dekat Melaka ni tak ada tok dah, tapi makcik-makcik yang macam tok dah cukup mengheppykan. Bahagia.

Itu kali pertama kami balik kampung semua mengantuk.

Bayangkan..

Mula-mula umi tidur, lepas tu adik beradik. Aku masih menahankan mata tak bagi tidur sebab aku tengok walid macam dah mengantuk je bawa kereta tu. Ah la, mata kejap katup kejap buka. Risau gak, kang tak memasal tak sampai pahang sampai ke hosp.

Gasak punya tahan, tak dopek den nak nahannya, terus aku tidu--

Alih-alih aku rasa kereta macam tak bergerak.

Aku buka mata--

Sah ! Walid pun tak dapat nak menahan mata. Dia benti kerete dekat bahu jalan, terus kami tidur dalam satu jam gak ah masa tu. Memang mata tak larat. Rasanya itu kali pertama kami balik Pahang waktu siang betul-betul tak larat nak buka mata. Tu kali pertama tidur tepi jalan.

Lepas satu jam, bergerak..

Lepas tu aku rasa kereta berhenti lagi.
Rupa-rupanya walid tak tahan lagi sekali. Aku rasa walid betul-betul tak tahan ngantuk. Sebab biasanya walaupun kami tidur, dia masik watlek watpes je jalan tak kisah sambil kunyah jajan.

Bila kali kedua benti, umi pun bangun.

kenapa berhenti? *amboi, orang dah dua kali berhenti, ni baru sedar ke benti? betul tidur tak ingat dunia.

Mengantuk

Hm, Meh umi bawak.

Tak mengantuk ke?

Taadi je, ni dah okay sikit. Larat kot nak bawa 

Jadi bertukar la driver.

Alkisahnyaaa....

Walid pun tidur, umi bawak kereta.

Ting.. *menandakan ada wassap masuk.

Walid steady lagi tahan mata tak mau bangun tengok pengirrim.

Beberapa minit.. Tingg.. Tahan hati lagi tu.

Ting * Kali ketiga, walid terus tak tahan hati nak tengok nset dia, terus dia buka nset dia cek wasap yang dihantar. Ha kau, mata dah tak tahan nak buka pun, masih dilaratkan buka hanya sebab wasap. Gasak ler kau memasing.


Umi pun geli hati. Wasap punya pasal. Ngantuk pula sebab malam tu tidur dah la lewat, bangun pula jam 5 pagi. Kol 6 setengah nak gerak gi raya. Memang ah penat dengan makan memacam. Huh.

Sekian.

No comments: